Troldeunivers

Cykelmyggen Egon ræser igen

Cykelmyggen Egon vil gerne være med i loppecirkus

Cykelmyggen Egon vil gerne være med i loppecirkus Foto: Bellevue teatret

Søndag formiddag var Iben, svigermor og jeg i teatret og se en ny genopsætning af Cykelmyggen Egon på Bellevueteatret med sangene fra forestillingen på Østre Gasværk i 2011. Første gang vi så Cykelmyggen Egon på teatret var i forestillingen Cykelmyggen og Tommelise på Østre Gasværk i 2016. Østre Gasværk kan noget helt specielt og rummet egner sig perfekt til denne type af forestilling, hvor scenografien er alt afgørende for oplevelsen. Blomster, larver og ildfluer bestående af neonlys, som bevæger sig hen over scenen med sortklædte mennesker bag sig. Det er virkelig flot. Bellevueteatret har en mere traditionel scene, men de formår at skabe en god dybde i den og med ramper på begge sider kan Egon stadig cykle i hele salen.

Salen summede af liv fra børnene i publikum, som både gøs og gemte sig, når den store uhyggelige edderkop indtog scenen. Grinte og klappede når Egon og lopperne viste deres cirkustrick frem. Og sukkede da Dagmar og Egon dansede med hinanden. Bortset fra den dreng, der råbte Ad! midt i deres romantiske kys. De genkendte alle figurerne i de utrolig flotte kostumer.

Musikken er skrevet af Clemens, som også skrev musikken til Prop og Berta og som desuden er forfatter og vært på dette års forestilling i Cirkus Arena. Clemens gør det godt på børnescenen med gode rytmer og tekster, som på intet tidspunkt taler ned til børnene. Musikken fungerer godt sammen med Flemming Quist Møllers fortælling. Nu når X Faktor er slut for denne gang, gør det mig bestemt ikke noget at høre Basims stemme på repeat i sangen om Cykelmyggen. For ja, vi har hørt sangene konstant, siden vi forlod teatret.

Selvom det er en ny genopsætning, kan universet sagtens klare det. Børnene er ikke mættet, så der kan sagtens komme endnu flere opsætninger. Jeg er desuden imponeret over, hvordan hele universet om Cykelmyggen Egon fylder i børnenes leg og kulturforbrug. Merchandisesalget i pausen ligner efterhånden noget kun Disney formår.  Bogen fik et skub af Gyldendal i forbindelsen med jubilæet sidste år, men Flemming Quist Møller har selv formået at få historien ud til et endnu større publikum med sine tegnefilm og teaterforestillinger. Vi er vidst selv storforbrugere med tre bøger, en t-shirt og en illustration på børnenes værelse.

Bellevueteatret er tydeligvis vant til familieforestillinger. Der blev hverken tysset på publikum eller holdt en lang tale inden forestillingens start om god opførsel. Det var skønt og børnenes højlydte reaktioner bidrog positivt til stykket. På BogForum sagde Flemming Quist Møller til Iben under sin bogsignering: “Tak, fordi din mor har købt bøgerne til dig”. Men søndag formiddag på Bellevueteatret var det tydeligvis børnene, der kendte universet. Det var dem, som havde taget deres voksne med.

Cykelmyggen Egon spiller på Bellevueteatret indtil den 29. april. Der er ret få billetter tilbage.

Tak fordi du læser med 🙂 Vil du følge mere med i kulturforbørn? - Så kan du følge bloggen på Bloglovin og Instagram.
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Troldeunivers