anmeldelse.: den dag farverne fik nok

Finurlig bog fyldt med breve

Den dag farverne fik nok er en skæg billedbog, der kan læses for børn i mange aldre. Den inspirerer børnene til selv at være kreative.

Breve er ikke noget, som børn kender så meget til mere. Herhjemme sender vi ingen breve. Vi sender ikke engang julekort. Dette selvom jeg hver november har en ambition om, at vi er sådan en familie, der sender en sød julehilsen til venner og bekendte. Jeg er efterhånden ved at erkende, at det nok aldrig kommer til at ske. Derfor er det også skægt, at denne bog fanger børnene så meget.

Den dag farverne fik nok af Drew Daywalt er en skæg billedbog om følelser. Farverne har hver især skrevet et brev til deres ejer om, hvordan de har det med den måde, som de bliver omtalt, brugt eller glemt. Den lille blå stump er ved at være lidt nervøs for, om han helt forsvinder, nu når han er yndlingsfarven og beige er ret ked af, at blive omtalt ved andre ord. Den er faktisk lidt skuffet over, at børnene ikke kender til ordet beige.

Oliver Jeffers illustrationer er skæve og genkendelige. Det gør sig gældende igen i denne billedbog. Selvom brevene i sig selv er sjove, så løftes historien især af Jeffers tegninger, der på en gang er nøjagtige og samtidig gengiver børns tegninger. Den røde bliver brugt til at tegne hjerter, julemænd og brandbiler. Det er lige i øjet.

Bogen har vi læst igen og igen. Ibens klasse har desuden fået den læst højt på skolebiblioteket. Det er en bog, som egner sig rigtig godt både til de første billedbogs-læsere og til de lidt større. Man kan vælge at læse et enkelt brev eller hele bogen. Bogen giver desuden anledning til at tale om, hvad farveblyanterne eller tudserne mon ville sige hjemme hos en selv.