anmeldelse: dr sommerfestival 2018

DR sommerfestival inspirerer familier til at dyrke den klassiske musik

Popmusik kan vi finde alle steder. Formidling af klassisk musik er sværere at finde. Jeg er derfor ellevild med, at DR bruger sin platform til at inspirere børn og voksne til at dyrke den klassiske musik.

Jeg er vildt forvirret for tiden. Jeg glemmer ting, som jeg ellers aldrig plejer. Jeg ved ikke, om I kender det? For en måned tid siden tog jeg fejl af datoen til en af Ibens veninders fødselsdag. Så stod vi der med pænt tøj og indpakket gave på den forkerte dag. I dag lavede jeg samme stunt. Vi havde nemlig billetter til lørdagens sommerfestival. Heldigvis var der ikke udsolgt i dag, og jeg måtte derfor i stedet have pungen frem og købe to nye billetter. Det kommer til at koste et andet sted i mit budget, men det var heldigvis det hele værd.

Når DR-ramasjang værterne lægger navn til diverse kulturarrangementer og ikke mindst bøger, synes jeg, at kvaliteten er meget svingende. Et godt eksempel er Cirkus Summarum, som startede rigtig godt, men efterhånden er faldet lidt af på den. Jeg var derfor spændt på at se, hvad dette sommerfestival egentlig var for noget. Jeg havde kun hørt godt om det, og anbefalede det derfor også i seneste nummer af Keiki.

DR sommerfestival er kultur i public service format, når det er allerbedst. Silja, Katrine og Jacinta introducerede alle børnene og os forældre til det klassiske musikunivers på en legende og inspirerende måde. Både børn og voksne blev sat på arbejde, når der skulle blæses i basun, quizzes med mobiltelefonerne i Skærmskoven og øves sange og dans med DR Spirekoret. Vi elskede hvert et minut af det. Som altid gjorde Silja et fantastisk job som vært. Hun formår altid at tale både til børnene og de voksne med autoritet og lattermildhed. Phillip Faber og hele orkestret var fortryllende, og jeg har lyst til at skifte fodboldsangene på min nuværende playliste ud med en masse klassisk musik.

Vi glæder os allerede til næste år, hvor vi dog vil pakke en klapsammenmad, så vi får lidt at spise inden klokken 14. Jeg håber, at DR vil kaste lidt flere penge efter markedsføringen af sommerfestivalen og eventuelt udvide med nogle dage, sådan at endnu flere børn og deres forældre kan få et indblik i musikken og hygge sig en hel formiddag med familien.