anmeldelse: håndboldhistorier med håndboldlandsholdet

Danske håndboldstjerner får børn til at læsetræne

Håndboldfans kan nu træne deres læseevner med historier om deres heltes vej ind i håndbolden og deres sporslige op og nedture.

Aldrig har der været flere penge i sport. Aldrig har så mange danske børn og unge kunne følge deres idoler helt tæt på. De kan følge fodboldsspilleren Christiano Ronaldos liv på Instagram, basketballspilleren LeBron James bag-om-ryggen driblinger på Youtube og se på Facebook at badmintonspilleren Mia Blichfeldt er vild med filmen Mamma Mia. Forlaget Carlsen bruger denne dyrkelse af de atletiske helte til at få børn til at læsetræne mere.

Carlsens læsestart læs med landholdet og håndboldhistorier er for de let øvede læsere. Serierne er læsepædagogisk bearbejdet uden at teksten dog gøres op i let- eller lixtal. Hvor vi i den første serie kunne blive klogere på fodboldstjerner som Christian Eriksen og Pernille Harder, kan man med den seneste serie læse mere om håndboldstjerner som Niklas Landin og Stine Jørgensen. Håndboldstjernerne fortæller om deres vej ind i håndbolden, den hårde træning og de mange oplevelser med vilde sejre og ærgerlige nederlag. Det er bøger om håndboldstjerner til håndboldelskere.

I øjeblikket ruller en stor mediesag vedrørende Christiano Ronaldos opførsel i sit liv væk fra fodboldbanen. Der er en masse forældre, som muligvis om lidt skal have en svær samtale med deres børn, såfremt han bliver dømt for de fremstillede anklager i USA. Derfor har Story House, som står bag udgivelsen hos Carlsen, truffet et godt valg ved udelukkende at lade bøgerne handle om sporten. Der er kort sagt fokus på bolden. På denne måde sikres bøgernes levetid så længe disse håndboldstjerner, stadig spiller håndbold i Danmark.

Det er desværre også det, som gør disse bøger en smule kedelige, hvis man ikke er vildt interesseret i håndbold. Bøgerne lukker ikke læserne ind i personerne bag håndboldspillerne. Det er derfor vanskeligt, at identificere sig med de store stjerner, hvis man ikke selv spiller eller på anden måde dyrker håndbold. Det er ærgerligt for bøgerne kunne fint have ramt nogle læsetrætte børn, som elsker andre sportsgrene og sportsfolk generelt.