anmeldelse: isadora moon

At være halv vampyr og halv fe er ikke altid nemt

Første gang jeg så bøgerne om Isadora Moon af Harriet Muncaster på Instagram rystede jeg lidt på hovedet og tænkte, at det da var det mest klichéfyldte tøsede candyfloss univers, som man kan forestille sig. Vi lånte dog alligevel to af bøgerne på biblioteket. Nu har vi med stor fornøjelse læst dem højt for Iben. Jeg må tage alle mine fordomme om historierne tilbage. Det er gode fortællinger til både piger og drenge.

Isadora Moon bor med sin fe-mor og vampyr-far. Derfor er hun halv fe og halv vampyr. Derudover bor hun med sin lillesøster Lille Honningsblomst, som stadig er så lille, at hun får sin lyserøde mælk i sutteflaske. I den første bog vi læste, er Isadora Moon på camping med hele familien. Hendes far er ikke vildt begejstret for livet i solen, som vampyr vil han nemlig hellere sove længe og nyde nattens ro. Men i år er det altså fe-mors tur til at vælge, hvilken sommerferie de skal på - og det bliver så camping.

Bøgerne er nemme for børnene at relatere sig til. De handler om kærlighed, omsorg, venskab og familie. Ligesom bøgerne om Saga af Josefine Sundström. Isadora Moon-bøgerne er dog samtidig fyldt med fantasi og magi, som når Isadora Moons mor tryller en sky om til en stor hoppeborg til Isadora Moons børnefødselsdag for hele hendes menneske-klasse.

Jeg er stadig ikke vildt begejstret for de lyserøde glitrende forsider, men jeg forstår sagtens at det passer fint til universet. Jeg tror dog desværre, at det i hvert fald i Danmark vil holde nogle fra at læse bøgerne. Det er ærgerligt. Historierne byder nemlig på meget mere spænding end forsider lægger op til. Vælger man dog at følge forfatteren Harriet Muncasters instagramprofil, bliver man måske ligesom mig alligevel lidt forført til det lyserøde og glitrende univers.

Isadora Moon består indtil videre af seks bøger. De er perfekte til begynder kapitel-bøger, da hver bog er på 5-6 kapitler. Jeg tror, at vi skal have Isadora Moon går i skole med på sommerferie.