anmeldelse: letlæsning med elysion

Letlæsningbøger med spænding og sjov

Skolestart betyder også læsestart. Kirsten Ahlburg er en sand mester, når det kommer til letlæsningsbøger. Her er der to eksempler på både i Lydret max 2 serien, hvor alle ord har maksimalt to bogstaver. Det er vildt, at det overhovedet kan lade sig gøre.

Iben starter i skole om godt to måneder. Det er så vildt, at jeg lige om lidt har en skolepige. Vi har læst rigtig meget siden Iben var lille. Hun synes, at bogstaver og historier er spændende, og vi har derfor snuset til letlæsningsbøgerne noget tid. Jeg skrev mit første indlæg om det her, hvor især en bog med fine illustrationer af Zarah Juul måtte læses. Iben læser Lydret max 2 bøgerne næsten selv. Det er altså ret sejt. Derfor var jeg også rigtig glad, da jeg så, at Forlaget Elysion havde valgt to bøger i denne serie blandt bøgerne til anmeldelse.

I serien Lydret max 2 er der kun ord med to bogstaver. De er derfor første skridt i at sætte bogstavernes lyde sammen og prøve at danne ord. Første gang jeg hørte om det, tænkte jeg, at det da måtte være umuligt at få skabt nogle ordentlige historier med den store begrænsning, men Kirsten Ahlburg gør det rigtig godt. Kirsten er en sand mester ud i letlæsning, og jeg er sikker på, at flere af jer med børn i indskolingen har læst masser af hendes bøger.

My og en Si

My og en Si er illustreret med store flotte flader af farver. Iben elsker farver, så denne var den første bog, som hun kastede sig over. Hun læste den næsten selv i første huk, hvilket er ret sejt. My er ved en lille sø med sin far og fisker både efter ål og frøer med sin si. Hele vejen igennem giver historien mening. Der er kun et enkelt sted med frøerne, hvor der i teksten står de i stedet for frø (som jo har tre bogstaver). Det forvirrede en smule, men det er en detalje i forhold til den samlede historie. My og en Si vil med Kirstine Lyngklip Svansøs illustrationer med garanti fange en masse af de nye læsere på skolernes børnebibliotek.

Dy må i Ly

Dy må i Ly er mere afdæmpet i farver og tegnestil. Iben elsker som sagt dem med knald på, så denne bog fandt hun ikke særlig dragende. Jeg synes dog, at Birgitte Ahlmanns tegninger er rigtig fine. Ligesom med Do på tå, skaber det en smule forvirring, når en karakter hedder Dy. Det er ikke et rigtig navn. Iben bliver derfor i tvivl i sin læsning, om hun virkelig siger det rigtig. På trods af dette er Dy må i Ly også en rigtig fin historie, og man forstår handlingen fuldt ud.

Jeg er helt sikker på, at Iben kommer til at udvikle sin læsning rigtig meget, når hun kommer i hænderne på sin dygtige børnehaveklasselæreinde. Jeg synes dog, at det er fedt, at vi også kan inspirere lidt herhjemme, selvom jeg ikke er fagprofessionel, hvad angår læsning. Bøgerne er hardback, og derfor er de som ægte bøger. Det er noget af det allerbedste ved disse. At begynderlæserne ikke sidder med et slattent og slidt hæfte.

Bøgerne er modtaget som anmeldereksemplar af Forlaget Elysion.