anmeldelse: tintin for de små

Nu kan de helt små introduceres for Tintin

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed malesuada faucibus ex nec ultricies. Donec mattis egestas nisi non pretium. Suspendisse nec eros ut erat facilisis maximus. In congue et leo in varius. Vestibulum sit amet felis ornare, commodo orci ut, feugiat lorem.

Indlægget inderholder reklamelinks

Jeg læste ikke specielt mange tegneserier, da jeg var barn. Hvilket ærgrer mig meget i dag. Jeg bliver altid lidt jaloux på dem, som har dyrket forskellige tegneserieuniverser. Det er som om, at det for de fleste har været en helt særlig oplevelse. Derfor vil jeg rigtig gerne introducere Iben og Emil for tegneserier. Iben elsker de forskellige små fortællinger, som der er i diverse magasiner. Jeg synes, at kvaliteten er meget svingende der, men det har været svært at finde andre tegneseriehæfter, som hun har fundet interessante. Troldeliv er blevet et hit herhjemme, men ellers har vi ikke rigtig fået taget fat på tegneserierne med succes.

I det seneste nummer af Keiki anbefaler jeg små billedbøger med Tintin fra Forlaget Cobolt. Jeg var rigtig glad for, at vi fik lov at anmelde dem, da jeg håbede, at de kunne være vejen ind til flere tegneserier. Det er lige præcis, hvad de har vist sig at være. For ud over at de har introduceret Iben for universet med journalisten Tintin, Dupont og Dupont og Kaptajn Haddock, så har Emil også kastet sig over dem. De er faktisk perfekte som små billedbøger, da der er to til tre billeder, som fortæller en del af en lille historier. På den måde har jeg digtet med på, hvad der mon er sket inden og efter billedet. Samtidig med at Emil stadig sidder og peger og fortæller, hvad han ser på de enkelte billeder. Han er ret vild med dyr, så Terry er klart den der trækker for ham.

Kort tid efter, at vi for første gang havde læst lidt i bøgerne, skulle vi ind og købe en 'du-venter-dig-en-baby'-gave til en af mine veninder. Her fandt Iben en række Tintin hæfter i Zittans, og hun valgte at bruge lidt af sine opsparede penge på et hæfte om Tournesol. Jeg stod og smilede begejstret over hendes valg. De små billedbøger havde inspireret hende til at kaste sig over et ægte Tintin hæfte. Det synes jeg er fedt. Er du ikke Tintin fan, kan de små billedbøger alligevel læses både som pegebøger og til mere dialogisk læsning. Desuden synes jeg, at de har en perfekt størrelse til den større dametaske. De passer derfor fint til en togtur eller lignende.

Tintin for de små er modtaget som anmeldereksemplar af Forlaget Cobolt.