anmeldelse: dinosaurium

Tag på museum hjemme i sofaen

Den smukke Dinosaurium byder indenfor på museet. Sammen følges vi ned af de usynlige gange og oplever nye dinosauere, hver gang vi vender en side og dermed træder ind i et nyt rum. Dinosaurium er en kurateret fornøjelse.

Børn har en fantastisk nysgerrighed på livet. De forstår ofte bedre end os voksne, at livet ikke drejer sig om dem. Men at der har været et langt liv inden deres eksistens. På trods af at jeg finder naturvidenskab interessant, og ved en smule om istider, så ved jeg ikke meget om dyreriget. Hverken det eksisterende eller forhistoriske. Her hjælper Dinosaurium mig godt på vej, så jeg sammen med børnene kan blive klogere.

Velkommen til museet står der på den smukke forside. Der er fri entré til et interessant univers med Theropoda, Marginocephalia og mange flere arter. Dinosarium er bygget op som en udstilling kurateret af Chris Wormell og Lily Murray (og oversat af Jonas Danmgaard-Mørch). Seks udstillinger fortæller om dinosauernes liv på jorden fra triastiden til kridttiden. Det er en bog, som man ved første gennemgang bliver overvældet af. Der er mange svære ord og referencer til geologi , der sætter selv de voksne på prøve. Men billederne er skønne, og det giver alle lyst til at kaste sig ind i den svære viden og lære endnu mere om de fabelagtige dyr. Tavleforklaringerne, der minder om skiltetekster, hjælper desuden læseren god på vej. De er derfor et godt sted at starte.

Hvor skønlitterære bøger får hele vores familien til at sidde sammen og glemme alt om tid og sted, så får god faglitteratur os til at google, finde andre bøger og se film på Youtube. Vi har nu en lang liste af ting, som vi gerne vil vide om dinosauere. Jeg tror desuden, at vi skal bruge juleferien på at se Landet for længe siden. Det er fantastisk at se, hvordan bøger kan give lyst til at ville vide mere. Det kan Dinosaurium.