filmanmeldelse: vildheks

Dansk fantasy binder nærhed og eventyr sammen i en magisk knude

Lene Kaarberbøls Vildheks er blevet filmatiseret. Kaspar Munk har lavet en dansk fantasyfilm, der på fin vis binder dagligdag og eventyr. Det er en både en film til alle bog-elskerne og til dem, som endnu har bogen til gode.

De sidste par år har danske filmskabere kastet sig ud i fantasygenren. Vel at mærke på danske budgetter. En af de store kilder til disse film er bestsellerforfatter Lene Kaaberbøl, der har udgivet bogserier som Skammerens Datter, W.I.T.C.H og Vildheks. Første bind i serien om Skammerens datter blev vist på det store lærredet i 2015 med ingen ringere end manuskriptforfatteren Anders Thomas Jensen. Nu er det blevet tid til første film i serien Vildheks.

Clara er 12 år. Hun har mødt en ny ven i skolen. Hun hænger ud med de populære piger. En dag bliver hun revet af en kat i cykelkælderen. Derefter blive Clara meget syg. Når hun vågner fra febertågerne, tilbyder en dame, der tilsyneladende er hendes moster, hende en drik af urter og tudsesaft. Claras mor er tvunget til at røbe familiehemmeligheden, og Clara flytter ud til sin moster for at lære om livet som vildheks.

Filmen er en perfekt fusion mellem den skandinaviske 'vi taler over køkkenbordet'-stil, hvor børnelivet vises gennem hverdagens venskaber i skolen og det fantastiske eventyrlige univers, som i denne film bringer os tættere på naturen.

Robertvindende instruktør Kaspar Munk, der er kendt for ungdomsfilmene You and me forever og Hold om mig, har fundet en stabil balance mellem det kendte børne- og ungdomsliv og det eventyrlige. Den teknologiske udvikling er en af årsager til, at de eventyrlige fænomener kan laves på danske budgetter. For selvom Kasper Munk selv har fortalt, at en lille computerlavet mus koster en halv million kroner, så er kvaliteten af disse elementer væsentlig bedre end for 10 år siden. Det eventyrlige univers understøttes desuden af Peter Albrechtsens lyddesign. Lyden i denne film kunne være stukket helt af. Ravnelyde ala 80'ernes Ronja Røverdatter havde været helt forfærdeligt. Men lyddesignet er med til at skabe et meget troværdigt miljø.

Generelt er filmen meget troværdig. Ser man lige bort fra det ungarske set-design i Clara og morens lejlighed. Jeg er kæmpe fan af Signe Egholm Olsen. Hun spiller Claras mor i stramme jeans og løs skjorte. Hun hører Katinka. Jeg identificerer mig så meget med hende. Claras moster spilles af Sonja Ritcher, som i bedste Mr. Miyagi stil fører Clara ind i vildheksenes verden bestående af skrig, gentagende bevægelser og brug af sanserne. Kaspar Munks erfaringer med børneskuespillere er mærkbare, og der er kun enkelte steder, hvor de ikke brænder helt igennem den storslåede natur.

Tak til Kasper Munk for at lave denne film. Danske børne- og familiefilm svinger meget i kvalitet. Jeg håber, at en masse børn trækker deres voksne med i biografen for at se Vildheks. Jeg håber også, at en masse skynder sig på biblioteket eller i boghandlen og dyrker universet endnu mere. Dette er nemlig både en film til bog-elskerne og til dem, som endnu har bøgerne til gode. Og kan du ikke få nok Vildheks, så tjek den super seje hjemmeside ud.

Jeg var inviteret til forpremiere af Forlaget Alvilda.

Vildheks

Jeg var til forpremiere på filmen vildheks af kaspar munk.. kom med!