anmeldelse: in is the only way

Jeppe Hein fortryller hele familien i de mørke cisterner

I mandags var Iben og jeg inviteret til en workshop hos Cisternerne i Søndermarken. Workshoppen blev afholdt i forbindelse med deres aktuelle udstilling 'In is the only way out' af Jeppe Hein. Jeg var ellevild, da de kontaktede mig og spurgte, om Iben og jeg havde lyst til at deltage i workshoppen. Siden jeg så Anders Morgenthalers programmer 'kunstnerens lærling', har jeg læst og fulgt Jeppes Heins arbejde med stor begejstring. Iben kender også Jeppe Hein for værket med de mange spejle på Ordrupgaards kunstlegeplads.

Vi spiste en stille morgenmad og drog derefter afsted mod Søndermarken. Her blev vi mødt at to skønne kvinder, der kunne fortælle os om udstillingen. Vi blev desuden lokket til at lave opvarmningsøvelser for at slippe kroppen fri, sådan at vi kunne tage alle sanser i brug. Der blev lavet sur-citron ansigter og råbt løvebrøl. Noget vi forresten også fik busturen hjem til at gå med.

Udstillingen foregår i Cisternerne, som er et gammelt vandreservoir, der ligger under jorden lige overfor Zoologisk Have. Det er over 4.000 km2 og består i dag af tre kamre. Det fjerde kammer er lukket, og der kan man ikke få adgang. Der er meget mørkt (især lige når man træder ned i rummet), og derfor havde jeg vist Iben en række videoer og billeder dernede fra på forhånd, sådan at hun ikke skulle blive alt for bange. Hun blev dog bange alligevel, men efter fem-ti minutters tid havde hun vænnet sig til mørket. Udstillingen består af tre faser og skildrer den proces, som Jeppe Hein selv har været i gennem med udbrændthed - selverkendelse og refleksion - lys og tilstedeværd. Det sidste rum bestod af en række tibetanske syngeskåle. Hertil var opsat en lang kuglebane, sådan at kuglerne ramte syngeskålene på deres tur rundt i kammeret. Lyden af kuglernes berøring med skålene var helt fantastisk og skabte en mindre klassisk koncert. Det var bestemt også dette rum, som Iben fandt allermest interessant.

Efter at have oplevet udstillingen fik vi selv lov til at kaste os over Jeppe Heins særlige malemetode - syngeskålsmetoden. Maling blev blandet med vand i en tibetansk syngeskål, og så slog vi løs med en lille kølle på siderne af skålen. Det skabte vibrationer i malingen, sådan at små kugler hoppede op og satte sig på lærredet. Vi fik malet tre malerier, og vi glæder os meget til at hente dem i løbet af ugen.

Udstillingen er på mange måder en klassisk Jeppe Hein udstilling med flotte elementer, der taler både til hovedet og til kroppen. Samtidig formår den at tiltrække børnenes opmærksomhed. Kombineret med de fine fortællinger om Cisternernes oprindelse er jeg sikker på at hele familien vil føle sig underholdt.

Jeg forsætter i hvert fald med at holde øje med Cicisternernes udstillinger, for jeg er sikker på, at andre kunstnere også formår at bruge rummet godt. Cisternerne holder åbent alle dage (pånær mandag) fra 11-18 og helt til klokken 20 om torsdagen. En billet koster 70 kroner og alle børn er gratis. Der er derfor ingen undskyldning for ikke også at hive børnene med til denne særlige oplevelse.

Vi var inviteret til en fremvisning med sær-workshop af Cisternerne.