anmeldelse: star girl 3 - jagten på star girl

Venindeskab og hemmeligheder

Tredje bog om Star Girl har vi glædet os til siden efteråret. Den skuffer på ingen måde. Endnu engang nød vi at dykke ned i universet og følge med i pigernes venskab

Da Iben og jeg første gang læste de to bøger om Star Girl, som vi havde fået lov at anmelde af forfatteren Nicole Boyle Rødtnes, sad vi i Ibens seng og glemte alt om tid og sted. Vi blev begge taget med storm af de gode bøger om venindeskab, hemmeligheder og popmusik. Jeg skrev derfor en begejstret anmeldelse herinde på bloggen.

Umiddelbart kan serien om Star Girl godt lyde som en bog, der udelukkende handler om berømmelse, sang og musik. Men bogen handler om så meget mere. Nicole formår at beskrive Nannas sårbarhed og hendes behov for at skjule sig bag Star Girls maske. Hun beskriver desuden relationen mellem piger til præcision, og Iben levede sig meget ind i pigernes venskab og konflikter med de mere populære piger i klassen.

I Star Girl møder vi Nanna, som netop er flyttet til byen. På sin tidligere skole havde hun ikke mange venner, så hun bliver rigtig glad, da Luna tager så godt i mod hende på første skoledag, og de to er uadskillelige derefter. Nanna har dog en hemmelig identitet, men i stedet for at være superhelt der iklæder sig maske for at tage afsted og rede verden, iklæder hun sig masken for at optræde som pop-sangerinden Star Girl. Nu er der så knaster i Nanna og Lunas venindeskab i bog nummer tre. Luna vil nemlig gerne skrive projektopgave om Star Girls ægte identitet, og det sætter Nanna i et stort dilemma.

Tredje bog om Star Girl har vi glædet os til siden efteråret. Den skuffer på ingen måde. Endnu engang nød vi at dykke ned i universet og følge med i pigernes venskab. Bøgerne er letlæsningsbøger til mellemtrinet, men som med de to første bøger fungerer de også fint som højtlæsningsbøger. Jeg glæder mig til at Iben kan læse dem højt for mig. Jeg ved, at disse bøger vil motivere hende til at lære at læse.