BLOGINDLÆG OM FAKTA





Hvordan hjælper vi vores børn med at finde fakta? Og hvordan undgår vi polariserende informationer, der giver dem et snævert syn på verden?



Ibens klasse har de seneste uger arbejdet med spørgsmål til professoren. Her kan eleverne række hånden i vejret og stille spørgsmål, som klassen i plenum kan finde svaret på via Google, Wikipedia eller andre hjemmesider. De har fundet ud af, hvem der har født flest børn og spist flest burgere i træk. Iben har spurgt, hvem den første smykkedesigner var og hvad der forurener jorden mest. Begge spørgsmål som ikke var så lette af finde svarene på. Det er en rigtig fin måde at lære børnene, hvordan de søger information på nettet.


Jeg har selv kastet mig over podcasten Rabbit Hole fra New York Times. Podcasten undersøger algoritmen på You Tube og hvordan denne gennem 'se også denne video'-funktion udelukkende anbefaler seeren indhold, som ligger i tråd med det, som er blevet set tidligere. Det skaber en risiko for at falde i et kaninhul af fake news og ekstreme holdninger, som bliver bekræftet igen og igen.


De første dage i vores hjemmeskole under corona-lockdown (og inden lærerne fik sendt os opgaver), brugte vi bogen Min fantastiske krop fra forlaget Turbine. Serien Små opdagelsesregsende er en af de bedste, som kan bruges både i førskolen og indskolingen. Vi læste om kroppen og lavede selv vores egen menneskekrop på papir. De voksne lærte faktisk også en del om leveren og nyrernes funktioner. En fagbog er en tryg måde at få information om et emne.


Iben er syv år. Derfor er fagbogen stadig mit foretrukne medie, når hun stiller spørgsmål eller vi undrer os sammen. Når hun spørg, hvordan jorden blev skabt, finder vi Bogen om verden af Johan Olsen fra Politikens forlag ned fra bogreolen og læser om atomer og eksplosioner.